Image

Testy zewnętrzne Mevo 2.0 – kary za łamanie regulaminu

Z uwagi na liczne przypadki rażącego łamania zapisów regulaminu przez użytkowników, operator roweru metropolitalnego Mevo 2.0 podjął decyzję o wprowadzeniu, z dniem 23 września od godz. 12:00 następujących opłat dodatkowych (obok obowiązującej już od dnia 13 września 2023 r. opłaty w wysokości 10 zł za pozostawienie roweru poza Stacją Postoju):
  1. Jazda na koszu lub inna próba zniszczenia roweru - 500 zł;
  2. Pozostawienie roweru w strefie zabronionej, czyli we wszystkich miejscach niedostępnych dla serwisu – 450 zł;
  3. Jazda na rowerze przez więcej niż jedną osobę – 100 zł;
  4. Korzystanie z własnych zamków rowerowych - 200 zł;
  5. Dojazd rowerem na plażę – 80 zł;
  6. Przewóz rowerów środkami transportu - 50 zł.
  7. Kradzież lub zniszczenie roweru:
a) uszkodzenie roweru uniemożliwiające naprawę - 12000 zł;
b) kradzież roweru – 12000 zł;
c) kradzież baterii - 3000 zł;
d) uszkodzenie koszyka - 2000 zł;
e) usuwanie naklejek - 500 zł;
f) złamane/uszkodzone siodło - 1000 zł;
g) każdy inny potwierdzony przypadek - 1000 zł.

Po tygodniu testu zewnętrznego na 20 tys. zarejestrowanych użytkowników aż 250 osobom zablokowano konta!

Wszystkie pozostałe ustalenia dotyczące drugiego etapu testów roweru metropolitalnego Mevo na ten moment pozostają bez zmian.
- Wprowadzane kary mają być rodzajem straszaka dla tych wszystkich, którym przyjdzie do głowy korzystanie z Mevo niezgodnie z regulaminem - mówi Dagmara Kleczewska, kierownik projektu Mevo. - Jednocześnie zapewniamy, że karać będzie rygorystycznie, ale też bardzo ostrożnie. Nie będą to pochopne decyzje, a potwierdzone dowodami. Jeśli sami zauważymy takie działania lub otrzymamy zdjęcia czy filmy, na których widać naruszenia, a jednocześnie numer roweru nałożymy karę - stwierdza.

Ponadto operator dziękuje mieszkańcom metropolii, którzy zwracają uwagę na nieprawidłowe lub bezmyślne korzystanie z pojazdów. Są to cenne informacje, dzięki którym możliwe jest lepsze dopracowanie całego przedsięwzięcia. W końcu Mevo to dobro wspólne i wspólnie powinniśmy o nie dbać. Tak, aby jak najwięcej osób mogło z niego korzystać.

- Mevo jest dla wszystkich. Zależy nam, aby w czasie trwania testów jak najwięcej osób mogło z niego skorzystać i podzielić się uwagami. Kluczowe jest także dbanie o rowery, jako dobro wspólne - podkreśla Michał Glaser, prezes OMGGS. - Im rozsądniej będziemy korzystać z systemu roweru metropolitalnego teraz, w fazie testów, tym szybciej będziemy mogli cieszyć się pełną flotą we wszystkich szesnastu gminach. 

Operator dziekuje także za zgłaszanie wszystkich błędów i niedogodności związanych z pracą systemu. Przekazywane są one na bieżąco do hiszpańskiego operatora, firmy City Bike Global, która pracuje nad ich wyeliminowaniem.  Jednocześnie firma przypomina o regularnym aktualizowaniu aplikacji Mevo. Z każdą aktualizacją wprowadzany jest szereg zmian i ulepszeń. Eliminowane są najczęstsze błędy, dzięki czemu korzystanie z rowerów jest wygodniejsze. To także kluczowe dla operatora systemu, ponieważ wówczas otrzymuje on bieżące problemy do rozwiązania.

Statystyki pierwszego tygodnia testów 

Na koniec kilka danych liczbowych po pierwszym tygodniu testów zewnętrznych:
  • ponad 60 tysięcy – tyle podróży odbyto rowerami Mevo
  • 60% w tygodniu, 40% w weekend
  • 13 minut – tyle wynosi średni czas podróży
  • 20 tysięcy – tylu zarejestrowanych użytkowników mamy w systemie
  • 250 kont użytkowników zostało zablokowanych z powodu niewłaściwego korzystania z roweru
  • 11 tysięcy podróży – to dzienny rekord z 20 września 2023 r.