Image

Niebawem wystartuje nowy system rowerów miejskich Mevo 2.0

Do Gdańska dotarła pierwsza partia elektrycznych rowerów systemu Mevo 2.0, na miejscu są już wszystkie jednoślady tradycyjne. Wkrótce dostarczone zostaną kolejne partie - w sumie będzie to 4099 rowerów, w tym ponad 3 tysiące z napędem elektrycznym. 8 kwietnia 2023 r. rozpocznie się test wewnętrzny systemu roweru metropolitalnego.

Umowa z nowym wykonawcą Mevo, czyli hiszpańską firmą City Bike Global, została podpisana 8 lutego 2022 r. w Gdańsku. Obecnie do Gdańska dotarło 1000 rowerów tradycyjnych i pierwsza partia (84 sztuki) elektrycznych. Wszystkie rowery są fabrycznie nowe, cała nowa flota jest w kolorze malinowym. Aktualnie trwa znakowane pojazdów logotypami.

W miastach, które włączyły się do Mevo widoczna jest już renowacja stacji postojowych oraz montaż małych totemów w nowej odsłonie. Wyznaczone są prawie wszystkie stacje ładowania baterii, które są obecnie montowane. Równolegle prowadzone są prace nad udoskonaleniem działania aplikacji mobilnej, strony internetowej i wszelkimi aspektami technicznymi dotyczącymi obsługi systemu Mevo. 8 kwietnia 2023 r.rozpocznie się test wewnętrzny systemu Mevo 2.0. Sprawdzone zostaną wszystkie stacje postoju, punkty ładowania, punkty serwisowe, działanie aplikacji oraz rowery, w tym m.in. wydajność roweru elektrycznego, który przy w pełni naładowanej baterii powinien przejechać 100 km.

Gdy przeprowadzone testy zakończą się sukcesem, początkowo do nieodpłatnego testowania przez mieszkańców (opłata manipulacyjna 1 grosz) zostanie udostępnione 50% floty rowerowej. Następnie, gdy wszystko będzie funkcjonowało w sposób należyty i nieprzerwany, na ulice metropolii wyruszy cała flota rowerów klasycznych oraz ze wspomaganiem elektrycznym.

Rowery Mevo będą jeździć po ulicach 16 gmin metropolii. Umowa z City Bike Global została podpisana na 6 lat. Do dotychczasowych 14 samorządów: Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo, dołączyły Kolbudy i Kosakowo.

Do dyspozycji mieszkańców będzie 4099 rowerów oraz 717 stacji:
  • w Gdańsku - 2 226 rowerów i 368 stacji,
  • w Gdyni - 1 137 rowerów i 144 stacje,
  • w Sopocie - 170 rowerów i 28 stacji,
  • w Tczewie - 125 rowerów i 28 stacji,
  • w Rumi - 79 rowerów i 23 stacje,
  • w Pruszczu Gdańskim - 92 rowery i 29 stacji,
  • w Redzie - 39 rowerów i 17 stacji,
  • w Kartuzach - 60 rowerów i 16 stacji,
  • w Pucku - 22 rowery i 14 stacji,
  • we Władysławowie - 44 rowery i 20 stacji,
  • w Sierakowicach- 15 rowerów i 5 stacji,
  • w Żukowie 20 rowerów i 5 stacji,
  • w Somoninie 10 rowerów i 2 stacje,
  • w Stężycy 10 rowerów i 2 stacje,
  • w Kosakowie 30 rowerów i 11 stacji,
  • w Kolbudach 20 rowerów i 5 stacji.
Podsumowanie najważniejszych informacji dotyczących Mevo:
  • Mevo 2.0 będzie systemem mieszanym z 4099 rowerami (1000 rowerów tradycyjnych i 3099 z napędem elektrycznym).
  • System będzie składał się z 717 stacji (wcześniej było ich 660). Nowe stacje pojawią się w Kartuzach, Żukowie, Sierakowicach, Pruszczu Gdańskim, Władysławowie, a także w dwóch nowych gminach, które dołączają do projektu - w Kosakowie i Kolbudach.
  • Punkty ładowania powstaną w każdej gminie. Przyszły operator zapewni 51 takich punktów.
  • Bateria pozwoli na pokonanie 100 km przy jej pełnym naładowaniu (poprzednio rowery miały zasięg 60 km). Nowością będzie możliwość wypożyczenia i jazdy na rowerze elektrycznym z rozładowaną baterią (stawki będą liczone jak za rower tradycyjny, przy czym rower będzie widoczny dla systemu jako ten przeznaczony do wymiany lub ładowania - co oznacza, że OMGGS nie będzie ponosił kosztów jego obsługi).
  • Nowe Mevo będzie działało w sezonie 9+3 – przez 9 miesięcy 100% floty, od grudnia do końca lutego 50% floty.
  • Do obsługi systemu wykonawca będzie wykorzystywał wyłącznie pojazdy zeroemisyjne lub rowery cargo.