- Home
- Lista aktualności
- Niebawem wystartuje nowy system rowerów miejskich Mevo 2.0
- Opublikowano: 2023-03-24
Niebawem wystartuje nowy system rowerów miejskich Mevo 2.0
Do Gdańska dotarła pierwsza partia elektrycznych rowerów systemu Mevo 2.0, na miejscu są już wszystkie jednoślady tradycyjne. Wkrótce dostarczone zostaną kolejne partie - w sumie będzie to 4099 rowerów, w tym ponad 3 tysiące z napędem elektrycznym. 8 kwietnia 2023 r. rozpocznie się test wewnętrzny systemu roweru metropolitalnego.Umowa z nowym wykonawcą Mevo, czyli hiszpańską firmą City Bike Global, została podpisana 8 lutego 2022 r. w Gdańsku. Obecnie do Gdańska dotarło 1000 rowerów tradycyjnych i pierwsza partia (84 sztuki) elektrycznych. Wszystkie rowery są fabrycznie nowe, cała nowa flota jest w kolorze malinowym. Aktualnie trwa znakowane pojazdów logotypami.
W miastach, które włączyły się do Mevo widoczna jest już renowacja stacji postojowych oraz montaż małych totemów w nowej odsłonie. Wyznaczone są prawie wszystkie stacje ładowania baterii, które są obecnie montowane. Równolegle prowadzone są prace nad udoskonaleniem działania aplikacji mobilnej, strony internetowej i wszelkimi aspektami technicznymi dotyczącymi obsługi systemu Mevo. 8 kwietnia 2023 r.rozpocznie się test wewnętrzny systemu Mevo 2.0. Sprawdzone zostaną wszystkie stacje postoju, punkty ładowania, punkty serwisowe, działanie aplikacji oraz rowery, w tym m.in. wydajność roweru elektrycznego, który przy w pełni naładowanej baterii powinien przejechać 100 km.
Gdy przeprowadzone testy zakończą się sukcesem, początkowo do nieodpłatnego testowania przez mieszkańców (opłata manipulacyjna 1 grosz) zostanie udostępnione 50% floty rowerowej. Następnie, gdy wszystko będzie funkcjonowało w sposób należyty i nieprzerwany, na ulice metropolii wyruszy cała flota rowerów klasycznych oraz ze wspomaganiem elektrycznym.
Rowery Mevo będą jeździć po ulicach 16 gmin metropolii. Umowa z City Bike Global została podpisana na 6 lat. Do dotychczasowych 14 samorządów: Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo, dołączyły Kolbudy i Kosakowo.
Do dyspozycji mieszkańców będzie 4099 rowerów oraz 717 stacji:
- w Gdańsku - 2 226 rowerów i 368 stacji,
- w Gdyni - 1 137 rowerów i 144 stacje,
- w Sopocie - 170 rowerów i 28 stacji,
- w Tczewie - 125 rowerów i 28 stacji,
- w Rumi - 79 rowerów i 23 stacje,
- w Pruszczu Gdańskim - 92 rowery i 29 stacji,
- w Redzie - 39 rowerów i 17 stacji,
- w Kartuzach - 60 rowerów i 16 stacji,
- w Pucku - 22 rowery i 14 stacji,
- we Władysławowie - 44 rowery i 20 stacji,
- w Sierakowicach- 15 rowerów i 5 stacji,
- w Żukowie 20 rowerów i 5 stacji,
- w Somoninie 10 rowerów i 2 stacje,
- w Stężycy 10 rowerów i 2 stacje,
- w Kosakowie 30 rowerów i 11 stacji,
- w Kolbudach 20 rowerów i 5 stacji.
- Mevo 2.0 będzie systemem mieszanym z 4099 rowerami (1000 rowerów tradycyjnych i 3099 z napędem elektrycznym).
- System będzie składał się z 717 stacji (wcześniej było ich 660). Nowe stacje pojawią się w Kartuzach, Żukowie, Sierakowicach, Pruszczu Gdańskim, Władysławowie, a także w dwóch nowych gminach, które dołączają do projektu - w Kosakowie i Kolbudach.
- Punkty ładowania powstaną w każdej gminie. Przyszły operator zapewni 51 takich punktów.
- Bateria pozwoli na pokonanie 100 km przy jej pełnym naładowaniu (poprzednio rowery miały zasięg 60 km). Nowością będzie możliwość wypożyczenia i jazdy na rowerze elektrycznym z rozładowaną baterią (stawki będą liczone jak za rower tradycyjny, przy czym rower będzie widoczny dla systemu jako ten przeznaczony do wymiany lub ładowania - co oznacza, że OMGGS nie będzie ponosił kosztów jego obsługi).
- Nowe Mevo będzie działało w sezonie 9+3 – przez 9 miesięcy 100% floty, od grudnia do końca lutego 50% floty.
- Do obsługi systemu wykonawca będzie wykorzystywał wyłącznie pojazdy zeroemisyjne lub rowery cargo.