- Home
- Lista aktualności
- Debatowali o usprawnieniu komunikacji na terenie powiatu gdańskiego

- Opublikowano: 2025-02-12
Debatowali o usprawnieniu komunikacji na terenie powiatu gdańskiego
Uciążliwe dla mieszkańców gminy oraz miasta Pruszcz Gdański „korki” wymagają wielotorowych rozwiązań. Słowo „torowych” wydaje się tu kluczowe w podwójnym znaczeniu. Bowiem zarówno samorządowcy, jak i parlamentarzyści nie mają wątpliwości, że trzeba stawiać na kolej.Podczas zainicjowanego dnia 11 lutego 2025 r. przez wójt Weronikę Chmielowiec i zorganizowanego w Urzędzie Gminy Pruszcz Gdański Dialogu Komunikacyjnego – swoistej debaty z udziałem władz samorządowych, parlamentarzystów oraz przedstawicieli Zarządu Dróg Wojewódzkich i Pomorskiej Kolei Metropolitalnej – dyskutowano o możliwościach usprawnienia komunikacji na terenie całego powiatu gdańskiego, zarówno poprzez rozbudowę infrastruktury drogowej, rewitalizację kolei, jak i zintegrowanie transportu publicznego.
Rozwój infrastruktury i nowe inwestycje
Posłanki Magdalena Kołodziejczak i Magdalena Sroka zapewniły, że wszyscy parlamentarzyści z Pomorza „biją się” o rozbudowę węzłów Straszyn, Kowale i Szadółki. – Dobrze się stało, że tak wielu samorządowców z Pomorza dostało się do parlamentu – zauważyła Kołodziejczak. – Bo nie tylko mówimy o potrzebach, ale od razu argumentujemy, dlaczego dana inwestycja jest niezbędna i podpowiadamy, jakich dokładnie rozwiązań mieszkańcy oczekują.- Zapewniam, że w Warszawie problemy komunikacyjne powiatu gdańskiego są dobrze słyszalne. Mocno szukamy pieniędzy – dodała Sroka. Parlamentarzyści, a wśród nich również senator Ryszard Świlski, podkreślali rolę ustawy metropolitalnej, która pozwoli zintegrować układ komunikacyjny i nim sprawnie zarządzać, w tym również pozyskać środki finansowe.
Z jednej strony infrastruktura, będąca w zarządzie generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, a o której rozwój od lat walczą mieszkańcy i władze na wszystkich szczeblach, a z drugiej infrastruktura, którą zawiaduje Zarząd Dróg Wojewódzkich. Podczas debaty padło zapewnienie, że niemal wszystkie drogi wojewódzkie przeszły rozbudowy. Inwestycją ZDW, która wzbudza wśród mieszkańców i miasta, i gminy Pruszcz Gdański wiele emocji jest przebudowa wiaduktu w ciągu ulicy Chopina w Pruszczu Gdańskim. Obiekt ten otrzymał ocenę stanu technicznego 3/5. Gdyby ocena spadła do „dwójki”, wiadukt należałoby zamknąć.
- Do tego nie możemy dopuścić, dlatego podjęliśmy decyzję, by go jak najszybciej wyremontować. Planując z wyprzedzeniem, jesteśmy w stanie zakończyć inwestycję, a tym samym uciążliwości, szybciej – mówił Grzegorz Stachowiak, dyrektor ZDW.
Remont ruszy na początku przyszłego roku, by nie nastąpiło spiętrzenie utrudnień w związku z realizowaną właśnie przebudową obwodnicy. Utrudnienia i tak będą. Ruch, jak zauważył Burmistrz Pruszcza Gdańskiego Janusz Wróbel, w naturalny sposób rozproszy się kilkoma drogami, w tym przez ul. NSZZ Solidarności, Cieplewo, czy drogę przez działki w Pruszczu Gdańskim, która ma zostać utwardzona.
- W przyszłym roku oddamy do użytku największą inwestycję drogową w historii miasta, czyli ulicę Strzeleckiego – mówił burmistrz. – Dzięki ten inwestycji nie tylko mieszkańcy Osiedla Bursztynowego dojadą do Gdańska i z powrotem bez korków, ale również zmniejszy się ruch w obrębie skrzyżowania Grunwaldzka – Raciborskiego.
Miasto i gmina mają plany wspólnych inwestycji, które z pewnością rozładują ruch. – Musimy odciążyć Cieplewo, dlatego planujemy budowę drogi od ronda „Rusocin”, tak je nazwijmy, poprzez teren gminy, do ulicy Skalskiego w Pruszczu. Chcemy również odciążyć Rotmankę, budując ulicę Zaczarowaną na naszym terenie i podejmując rozmowy z Miastem Gdańskiem o połączeniu właśnie z Gdańskiem – mówiła wójt gminy Pruszcz Gdański Weronika Chmielowiec.
Transport kolejowy
Infrastruktura drogowa to nie wszystko. Nikt z panelistów nie miał wątpliwości, że przyszłość sprawnej komunikacji zależy od rozbudowy transportu kolejowego.- Mam dwie dobre wiadomości – zapowiedział Ryszard Świlski. – Po pierwsze, pojawi się czwarty tor w układzie połączenia kolejowego od Pruszcza Gdańskiego do Pszczółek. Ten projekt zostanie zakończony na przełomie 2029 i 2030 i znacznie wzmocni obsługę pasażerów. Po drugie, jest plan rewitalizacji linii kolejowej 229 przez Pruszcz Gdański, Juszkowo i Straszyn.
Obecny na spotkaniu prezes Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Grzegorz Mocarski przekazał zaskakującą wiadomość, mówiąc, że są plany, by przy okazji rozbudowy PKM Południe połączyć Kowale ze Straszynem tramwajem. – Tramwaj jest technicznie lepszym rozwiązaniem, bo infrastrukturalnie nie wymaga budowy wielkich łuków, jak to jest w przypadku pociągów – wyjaśnił.
Transport publiczny
Kolejną podniesioną na spotkaniu kwestią był transport publiczny. Wicestarosta powiatu gdańskiego Weronika Wróbel przypomniała, że samorządy z terenu powiatu chcą utworzyć Związek Powiatowo-Gminny, który będzie pełnił rolę organizatora transportu zbiorowego w granicach powiatu.- Dzięki związkowi staniemy pierwsi w kolejce w kolejce o dofinansowanie, będziemy mogli zawiązywać długoterminowe umowy z przewoźnikami, którzy będą mogli zwiększyć tabor. My również, jako związek, planujemy kupować tabor. Wszystko to pozwoli nam poszerzyć ofertę i dopasować ją do całego powiatu gdańskiego – powiedziała Weronika Wróbel. Związek zostanie formalnie utworzony w połowie tego roku.Rozbudowa węzłów, kolej do Straszyna i zintegrowany transport publiczny – to główne wnioski z debaty. Taka forma rozmów na temat problemów komunikacyjnych ma być kontynuowana.